بازایابی شبکه‌ای چیست؟
نوشته شده توسط : ساحل

بازاریابی شبکه ای که نوعی از بازایابی دهان به دهان است این روزها در مملکت ما بازار داغی دارد. بین جوان های ایرانی صحبت ها در مورد نتورک مارکتینگ و بازاریابی شبکه ای زیاد است. این ایام صحبت هایی که در باره ثروتمند شدن از راه نتورک مارکتینگ می شود بین دختر و پسرهای ایرانی زیاد است.

سودای ثروتمند شدن از راه پایین مجموعه هایی که همیشه و در هر شرایطی برایشان پول سازی می کنند. در این مقاله هدف دارم در باره بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ و حقایقی که در این باره هستی دارد گفتگو کنم.

 

بازاریابی شبکه‌ ای یا نتورک مارکتینگ چیست؟
بازاریابی شبکه‌ ای چیست؟

بازاریابی شبکه ای که به آن بازاریابی چند سطحی هم می گویند روشی است که از طریق آن کمپانی ها، محصولات و خدمات خویش را بدون دردسر و تبلیغات به فروش می رسانند. به راستی در این طریق بازاریابی، فروش محصولات به چهره رایگان و به واسطه مشتریان صورت می گیرد. هر فردی می تواند در ازای دریافت پورسانت از شرکت مورد نظر محصولاتشان را به فروش برساند.

در ایران هم دقیقا به این چهره است. افراد محصولاتی را از کمپانی مربوطه خریداری می کنند و آن را به اطرافیان و هر کسی که می شناسند به چهره عمده یا حتی تکی می فروشند. البته فرق این روش با دیگر طریق های بازاریابی این است که برای فروش و درآمد اغلب می تاب از افراد دیگر که به اصطلاح به آن ها پایین گردآور می گویند هم کاربرد کرد.

در این روش هر چقدر زیر گردآور های پرکار تری داشته باشید و فروش های اکثریت را بتوانند ایجاد کنند به نفع شماست. درصدی تعیین شده از فروش محصولات بدست پایین مجموعه های شما به حساب شما واریز می شود. ریشه-بن-بیخ اساسی در بازاریابی شبکه این است که پایین گردآور های فعالی داشته باشید. در غیر اینصورت خودتان به تنهایی نمی توانید درآمد زیادی آنچنانی داشته باشید.

 

بازاریابی شبکه ای در ایران از کی نخست شد؟
بازاریابی شبکه ای در ایران

 

در ایران کمپانی هایی قصد داشتند به چهره قانونی نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه‌ای چیست؟ سپریدن دهند که روز به روز به شمار آن ها افزوده می شد. همین باعث شد دولت و انجمن تصمیم بگیرند چند نماینده را از ایران به آمریکا بفرستند لغایت صحت و قانونی بودن این پیشه را رسیدگی کنند.

نمایندگان ایرانی که به آمریکا اعزام شده بودند کامیاب شدند رسیدگی های لازم را انجام دهند و تعلیم های لازم را برای تاسیس چنین کسب و کاری در ایران فرا گیرند. همچنین آن ها کامیاب به دریافت مدرک بین المللی از دانشگاه های آمریکا شدند و با دست پر به ایران بازگشتند.

پس از آن نمایندگان طرحی را در مجلس و دولت مطرح نمودند که در مملکت باره تأیید پیمان گرفت و رسمأ در سنه ۱۳۹۰ اعلام کردند که بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ هیچ سخت و بازداری قانونی ندارد و هر شرکتی می تواند کار و جنبش اش را به صورت قانونی در ایران نخست کند.

همان موقع بود که حدودا ۹۰ شرکت برای گرفتن پروانه درخواست کردند که دولت، وزارت صنعت و معدن و شهربانی هشدار برای احتیاط اغلب قوانین سنگینی برای اخذ پروانه اعلام کرد که فقط 13 کمپانی توانستند از بعد قوانین اعلام شده بر بیایند و بقیه آن ها دست شان از گرفن مجوز اختصار ماند.

هم الان کمپانی هایی همانند بادران، پنبه ریز و بیز ام ال ام جزء سرشناس ترین کمپانی های بازاریابی شبکه ای در ایران هستند و هر کسی که در ایران می خواهد شغل نتورک مارکتینگ را شروع کند از یگانه از این شرکت ها اقدام می کند.

بازاریابی شبکه ای در ایران الی به حال رشد زیاد نکوداشتن داشته و می تواند بعدها نیز پیشرفت های زیادی داشته باشد.

 

بازاریابی شبکه ای با کمپانی های هرمی چه تفاوتی دارد؟
در کمپانی های هرمی مانند گلد کوئست هیچ کالایی برای خرید و فروش هستی نداشت و افراد به واسطه زیر مجموعه هایی که می گرفتند پول گرفتن می کردند. که این دقیقا کار بی هدفی بود و در پایان به عنوان کاری غیر مجاز در کشور ما با افرادی که عضو این سیستم ها بودند مقابله شد.

ولی در بازاریابی شبکه ای و نتورک مارکتینگی که اکنون در ایران دیده می شود نخست فروش فرآورده و بعد پایین مجموعه گیری شرط است. این تنها دلیلی است که به بسیاری از کمپانی هایی که در ایران به این صورت کار و جنبش می کنند پروانه کسب و کار دیتا اند. به راستی به گفته خیلی از کارشناسان تکاپو این کمپانی ها و محصولاتی که ارائه می کنند به چرخه اقتصاد کشورمان کمک بزرگواری کرده است.

پیشنهاد ویژه همیار وب : بازاریابی اینترنتی یا (Internet Marketing) چیست؟

حقایقی درباره بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای در ایران چگونه است؟
همانطور که ابتدای نوشتار اشاره کردم کار و جنبش در سیستم های هرمی و به اصطلاح بازاریابی شبکه ای در ایران زیاد شده است. هر معاش هم که می گذرد به عضو شدگان در این سیستم ها افزوده می شود. شاید اطرافیان شما نیز عضو این سیستم ها هستند. چه بسا شما هم این جملات ترغیب کننده را شنیده باشید :

اگه می خوای به آرزوهات برسی

اگه می خوای ماهی 20 میلیون درآمد داشته باشی

اگه اخ داری به خودسالاری مالی برسی و دستت تو جیب خود باشه

اگه می خوای لاکچری حیات کنی

بیا زیر گردآور من شو و درون سیستم عضو شو و کارت رو آغاز کن.

خیلی راحته! تنها باید بیای داخل سیستم و کارو شروع کنی. الی کی می خوای واسه ملت شغل کنی؟ فکر کردی با حقوق یگانه دو میلیون در ماه به جایی می رسی؟

حتما از این جملات شنیده اید! اگه شما نشنیدید، لغایت دلتون بخواد من شنیده ام. خیلی از دوستانم داخل پیشه بازاریابی شبکه ای بودند و به جرات می گویم کمی اغلب روی من پیشه می کردند من هم ناغافل عضو سیستم می شدم و دلم را به این وعده های تو خالی خوش می کردم.

از این حرفا بگذریم چه بسا لغایت حدودی چنین وعده هایی واقعی باشه! هر کسی در هر کاری سعی و کوشش زیادی کند بی شک به هدفش می رسد. ولی آیا به عقیده شما با بازاریابی شبکه ای در ایران کسی به این جایگاه دریافتی است؟

کسانی که اکنون بدست بازاریابی شبکه ای به درآمد 20 الی 30 میلیون تومان در ماه دریافتی اند بی شک تلاش زیادی کرده اند و جزء نخستین نفراتی بودند که پا در این پهنه گذاشته اند. به اصطلاح لیدرهایی که الان در شرکت های نتورک مارکتینگ به جایی واصله اند به لطف ذیل گردآور ها و در واقعی هرمی است که به نکوداشتن ساخته اند است.

در درستی هرچه که می گذرد به درآمد زائی این لیدرها افزوده می شود و این بهترین ابزاری است که پایین مجموعه های خود را بیشتر کنند. به شما وعده خرید یک عدد جنسیس کوپه را پس از 3 ماه پیشه کردن بدهند تحریک نمی شوید؟

پیشنهاد می کنم مقاله نیچ مارکتینگ یا بازاریابی جاویژه چیست؟ را حتما بخوانید.

جالب اینجاست که این افراد یعنی همان لیدرهای کهن پیشه دست به کارهایی می زنند که بتوانند خویشان خود را که اکثرا جوان ها هستند را تحریک کنند. مثلا ماشینی می خرند کاملا جوان پسند و لاکچری! این دقیقا همان راز کامیابی در جذب ذیل گردآور های اغلب است.

اما کسانی که الان برآنند وارد سیستم شوند هم می توانند به درآمد های نجومی برسند؟ بی گمان دیگر اینطور نیست! خیلی از دوستان و آشنایانم که به تازگی وارد سیستم شدند بعد از مدتی فهمیدند که به درد نمی خورد و متعلق به بیرون شدند. در واقع اکنون جمع کردن زیر مجموعه های پرکار در این سیستم ها پیشه زیاد سختی است!

 

چگونه در نتورک مارکتینگ موفق عمل کنیم؟
همان طور که گفتم بازاریابی شبکه ای به نوعی از بازاریابی دهان به دهان پیروی می کند. به خاطر اینکه در این شیوه برای فروش محصولات، خودتان باید فرآورده باره نظر را به فرد دیگری توصیه کنید. در این حالت باید از محصول مورد نظر تعریف کنید حتی اگر مزیت خاصی نداشته باشد.

باید طوری عمل کنید که حتی اگر محصول باره نظر حائز کیفیت مطلوبی فقدان آن را بتوانید به فرد باره عقیده بفروشید. در بازاریابی حضوری باید چیره دست باشید.

نکته بعدی و اصلی در نتورک مارکتینگ داشتن توان مذاکره است. باید اصول گفتگو را بدانید. همانطور که می دانید نتورک مارکتینگ یعنی شبکه سازی. باید توانایی ساخت شبکه با به کارگیری پایین مجموعه های خویش را داشته باشید. باید بتوانید ملت را متقاعد کنید لغایت برای شما به چهره غیر سر راست کار کنند. به راستی در پرزنت کردن ملت باید توانایی فوقانی داشته باشید.

مورد بعدی توانایی ساخت رهبر است. اگر می خواهید زیر گردآور های فعال و نیرومند داشته باشید باید بتوانید هر یک متعلق به ها را به یک رهبری توانمند تبدیل کنید. خاصیت این کار این است که هر کدام متعلق به ها در ادامه، خویش به لیدری تبدیل می شوند و می توانند برای خود تیم بسازند. و این دقیقا باعث افزایش چند برابری زیر مجموعه های شما می شود.

 

آیا شرکت های نتورک مارکتینگ در ایران مجوز دارند؟
چندین بار دیده ام که فعالیت این شرکت ها در ایران مجاز و بدون مشکل است. حتی یک بار در اخبار هم مشاهده کرده ام که در مورد برخی از این شرکت ها گفتگو شده و پروانه صادر شده آن ها از اداره صنعت و معدن را پرتو داده اند. ولی ابهاماتی در باره برخی از این کمپانی ها است. این تنها به خاطر کیفیت پایین برخی از محصولاتشان است.

بارها مشاهده شده است که فعالیت بعضی از این کمپانی ها را بازداری کردند و دوباره برای فعالیتشان پروانه جدید صادر شده است. اما در کل کار و جنبش این شرکت ها در ایران مجاز است و مطمئن باشید در صورت مشاهده هر گونه تخلف با آن ها رویارویی می شود. جالب است بدانید تکاپو این شرکت ها در ایران از لحاظ شرعی هم مانعی ندارد.





:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: