نوشته شده توسط : ساحل

تجهیزات اکتیو و یا پرکار شبکه Active Network Devices
به کلیه تجهیزاتی در ساختار شبکه که به برق متصل میشوند و وظیفه قسمتی از برقراری پیوستگی و یا انتقال اطلاعات و یا نگهداری یا مدیریت و یا اندوخته سازی اطلاعات را بر عهده دارند ساز و برگ اکتیو و یا فعال شبکه می گویند. برگزیدن صحیح و درست این ساز و برگ امری تخصصی است که میتواند کمک زیادی به عملکرد درست شبکه و هزینه های گردآور بنماید

طراحی تجهیزات پرکار مورد نیاز برای شبکه سازمان و محیط‌ مورد نیاز با توجه به مایحتاج و محدودیت های کارفرما
تهیه انواع ساز و برگ فعال شبکه با بها پسندیده و کیفیت عالی و گارانتی معتبر برای کارفرمایان در کوتاهترین زمان
پشتیبانی و حفاظت شبکه و انجام بالارفتن و بروزرسانی های جهت اتمرار در سرویس دهی پسندیده
برخی از ساز و برگ پرکار شبکه بر این پایه اند :
کارت شبکه
کارت شبکه (Network Interface Card or NIC)
کارت شبکه، یکتا از مهمترین عناصر سخت افزاری در زمان پیاده سازی یک شبکه کامپیوتری است. هر رایانه موجود در شبکه ( سرویس گیرندگان و سرویس دهندگان )، نیازمند به کارگیری یک کارت شبکه است. کارت شبکه، ارتباط بین کامپیوتر و پیرامون انتقال ( همانند کابل ها ی مسی و یا فیبر نوری ) را فراهم می نماید. اکثر مادربردهای جدیدی که از آنان در کامپیوترهای شخصی کاربرد می گردد ، حائز یک اینترفیس شبکه ای onboard می باشند. کامپیوترهای کهنه و یا کامپیوترهای جدیدی که حائز اینترفیس شبکه ای onboard نمی باشند، در زمان پیوستگی به شبکه، می بایست بر روی آنان یک کارت شبکه نصب گردد. کارت شبکه جهت پیوست رایانه به شبکه محلی در سرعت های 100،10و1000 مگا بیت بر ثانیه بکار میرود.

هر کارت شبکه دارای یک آدرس فیزیکی (MAC) است. آدرس فوق یک شماره شش بایتی بوده که سه بایت نخست آن مشخص کننده سازنده کارت شبکه و سه بایت دوم، شماره سریال کارت شبکه است

کارت های شبکه به دو تقسیم کابلی و وایرلس تقسیم می شوند که هرکدام مزایا و معایبی دارند. کارت شبکه های وایرلس به 2 گروه اینترنال و اکسترنال ( قابل حمل) بخش می شوند.

سرور شبکه
سرور Server :
سرورها در شبکه نقش های زیادی را بر دوش دارند و در ضمن بها آنها نیز نسبت به دیگر ساز و برگ معمولا اغلب است. به همین علت انتخاب سرور مناسب از نظر برند و کارآیی شغل بسیار مهم و تخصصی است. برگزیدن سرور نامناسب میتواند باعث بوجود آمدن کندی های زیاد و خرابی های مکرر و خرج های پشتیبانی ناخواسته شود. سرور کامپیوتری است که خدماتی را برای کامپیوترها (یا کاربران آن) فراهم میکند. در تعریفی سایر سرور کامپیوتری است که تقاضا را پردازش کرده و داده را به رایانه دیگری در بستر اینترنت یا شبکه انتقال میدهد. در یک دیتاسنتر، یک رایانه فیزیکی که برنامه ی سرور بر روی آن اجرا میشود را سرور می نامند. بنیاد کار سرور بر پایه انتظار به تقاضا کاربر و برآورده کردن آن است. منظور از کاربر میتواند یک برنامه هم باشد. انوع مختلفی از سرور وجود دارند. سرورها اغلب بر پای بست، هدفی که دنبال میکنند بخش بندی میشوند. سرور به صورت فیزیکی درحقیقت یک دستگاه است و طبق سرویسی که ارائه میدهد تقسیم بندی میشود.
اکسس پوینت

اکسس پوینت Access Point :
همانطور که در یک شبکه کابلی برای برقراری پیوستگی بین رایانه ها به یک سوئیچ شبکه دربایستن داریم در شبکه های وایرلس نیز به یک مشکل انگیزه ها برای برقراری بستگی بین کامیوتر ها بیچارگی داریم که به آن اکسس پوینت می گویند به راستی اکسس پوینت در شبکه های وایرلس همان کاری را انجام میدهد که سوئیچ در شبکه های کابلی بر عهده دارد.

سوییچ شبکه
سوئیچ شبکه Network Switch :
سوئیچ شبکه گرد از عناصر اصلی و مهم در شبکه های کامپیوتری است . با استفاده از سوئیچ ، چندین کاربر توانا به ارسال اطلاعات از طریق شبکه در یک لحظه خواهند بود. سرعت ارسال اطلاعات هر یک از کاربران بر سرعت دستیابی سایر کاربران شبکه تاثیر نخواهد گذاشت . سوئیچ امثال روتر که امکان وابستگی بین چندین شبکه را فراهم می نماید ، امکان پیوستگی گره های متفاوت ( معمولا” رایانه ) یک شبکه را مستقیما” با یکدیگر فراهم می نماید. شبکه ها و سوئیچ ها دارای گونه ها متفاوتی می باشند. سوئیچ هائی که برای هر یک از اتصالات موجود در یک شبکه درونی استفاده می گردند ، سوئیچ های LAN نامیده می شوند. این نوع سوئیچ ها مجموعه ای از ارتباطات شبکه را بین صرفا” دو دستگاه که منظور ارتباط با یکدیگر را دارند ، در سررسید باره عقیده ایجاد می نماید.

روتر شبکه
روتر Router :
روتر احد از دستگاه های شبکه ای مهم و حیاتی است که متعلق به در شبکه های LAN و WAN استفاده می گردد . روترها تاکنون در مدل های متفاوت و با معماری گوناگون طراحی ، تولید و عرضه شده اند . استفاده از روترها در شبکه به امری متداول تبدیل شده است . یگانه از دلایل مهم اشاعه به کارگیری روتر ، ضرورت پیوست یک شبکه به چندین شبکه سایر ( اینترنت و یا سایر سایت ها ی از راه بعید ) در عصر آماده است . اسم در نظر گرفته شده برای روترها ، متناسب با کاری است که آنان انجام می دهند : ” ارسال داده از یک شبکه به شبکه ای سایر ” به راستی هنگامی که یک شبکه کبیر باشد و هر تقدیر از آن حائز یک رنج آی پی متفاوت وجود داشته باشد از روتر استفاده می شود تا بین این قسمت ها ارتباط استوار کند چون بدون وجود روتر این تقدیر ها قادر به برقرای پیوستگی با هم نمی باشند.

مودم شبکه
مودم Modem :
امروزه کاربران اینترنت به روش ها ی مختلفی به اینترنت متصل می شوند اما یکتا از راه های ساده و پرکاربرد برای اتصال به اینترنت به کارگیری مودم هایADSL و یا دیگر روشهای DSL و مودمهای مخابراتی می باشد .
پرینت سرور Print Server :

تا به حال برای شما این رخداد رخ داده که بخواهید بدون بیچارگی به رایانه ، پرینتری را به اشتراک بگذارید لغایت کاربران از طریق شبکه به آن متصل شوند و پرینت های خویش را ارسال نمایند؟

در واقع شیوه شغل به این صورت می باشد که شما پرینتر خود را با کابل یو اس بی یا پارالل به پرینت سرور وصل می کنید واز سوی سایر پرینت سرور را با یک کابل شبکه به سوئیچ شبکه متصل می کنید این شغل مایه میشود که پرینت سرور IP بگیرد و در شبکه شناسایی شود و از این به پس کاربران درخواست های پرینت خود را مستقیماً برای پرینتر میفرستن و دیگه نیازی به این نیست که یک رایانه همیشه صریح باشه و یک پرینتر روی آن Share شده باشه الی بقیه کاربران بتونند پرینت بفرستند

منبع : 

https://avashnet.com/active-network-services/





:: بازدید از این مطلب : 421
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: